Ik vrees dat we niet met zekerheid kunnen voorkomen dat we besmet raken. Uiteraard kunnen we wel maatregelen nemen om het risico wat te verlagen.

Er is al uitgebreid stilgestaan bij hygiëne maatregelen zoals handenwassen (hiervoor geldt trouwens hetzelfde als voor tandenpoetsen; doe het met aandacht en neem er de tijd voor), geen handen meer geven als dat echt niet nodig is, en zoveel mogelijk risico gebieden en evenementen (waar veel mensen bij elkaar komen) vermijden.

Ik wil het graag even hebben over een maatregel die nog niet zo vaak belicht is: Slaap.

Een goede nachtrust geeft een enorme boost aan je gezondheid. Slaap-wetenschapper Matthew Walker, de auteur van de bestseller ‘Slaap‘, zegt zelfs het volgende in deze Ted-talk: “Slaap is helaas geen optionele leefstijlluxe. Slaap is een niet-onderhandelbare biologische noodzaak. Het is je levensondersteunende systeem en het is Moeder Natuurs tot dusver beste poging om onsterfelijkheid te bewerkstelligen.
Deze pyschiater/somnoloog heeft overigens op LinkedIn wel een mooi stuk geschreven over slaap en COVID-19.

Ok, maar kan het ook helpen om een coronavirus-infectie of symptomatisch ziektebeloop te voorkomen?

Misschien wel. Het is namelijk al lang en breed bekend dat slaap het immuunsysteem sterkt. Je kan het ook omdraaien, een slechte nacht vergroot je risico op een infectie.

Zo toonde deze studie dat bij mensen bij wie gedurende 1 week de slaap beperkt werd tot maximaal 6 uur per nacht, 711 genen onderdrukt werden die een belangrijke rol spelen in de immuunsysteem regulatie. Meerdere studies hebben reeds laten zien dat mensen die onvoldoende kwalitatieve slaap krijgen een stuk vatbaarder zijn voor verkoudheidsvirussen.[studie1; studie 2] Een van de verklaringen voor dit fenomeen zou kunnen zijn dat de Natural Killer cellen onderdrukt worden. Dit zijn dé cellen die bij een besmetting direct proberen de door-virus-geïnfecteerde-cellen op te ruimen. Overigens vergroot onderdrukking van de Natural Killer cellen ook je kans op het ontwikkelen van kanker. Helaas zijn er nog geen echte data over de associatie tussen slaap en SARS-CoV-2/COVID-19.

Hier zijn een paar tips van Matthew Walker voor een goede nachtrust:

  • Prioriteer slaap boven andere zaken, mik op 7-8 uur goede slaap
  • Probeer elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan en elke ochtend rond dezelfde tijd op te staan (ook in het weekend)
  • Zorg ervoor dat je in totaal langer dan 8 uur in bed ligt, om rekening te houden met de tijd die je nodig hebt om in slaap te vallen
  • Zorg voor een koele kamer en kleed je niet te warm aan in bed, je lichaamstemperatuur moet zakken voordat je in slaap kan vallen
  • Vermijd ‘blauw licht’ (met name van telefoon/tablet/computer) 1.5 uur voordat je gaat slapen; kijk absoluut niet op je telefoon in bed
  • Zorg dat je niets meer eet tot 2 uur voordat je gaat slapen
  • Drink geen koffie meer 8 uur voordat je gaat slapen
  • Beperk alcoholgebruik
  • Gebruik geen slaappil
  • Lig je al meer dan 20 min te draaien in bed en vind je het moeilijk om in slaap te vallen? Ga dan uit bed en doe iets ontspannends zoals een boek/tijdschrift (niet digitaal!) lezen bij gedimd licht en ga weer in bed liggen als je merkt dat je erg moe bent